"Tidak akan kayanya kita kalau terlalu kedekut untuk bersedekah, dan tidak akan miskinnya kita kalau kita selalu bersedekah"

Wednesday, January 9, 2013

Jangan Berhenti!!

Salam Satu Malaysia!

Saya diberitahu oleh salah seorang customer saya yang dia telah berhenti makan semua vitamin Shaklee selama seminggu. Terkezut saya dengar. Saya tanya kenapa? Jawab dia sebab dia rasa berat badan dan selera makan dia bertambah-tambah sampaikan orang tegur. 

Terkesima saya dengan jawapan dia. Saya cakap ngan dia kenapa tak bgtau saya,kita boleh reschedule balik time makan vitamin ni untuk dia bersesuaian dengan kehendak kita. Dah berbulan makan vitamins and dah nampak perubahan pun, tetiba nak berhenti. Nape? Nape? Nape? 

Untuk makluman semua bila kita makan vitamin ni ia TIDAK MENGGEMUKKAN!

Sebabnya vitamin ni takde kalori. 

Mari saya share 2 perkara yang menerangkan perkara ini. (Credit: Vitaminsemulajadi)

1. Corak pemakanan dan aktiviti berubah tanpa disedari

2. Kerana kesan langsung pengambilan Vitamin

Kita lihat perkara (1) dulu bilamana sama seperti berkata "Semalam saya kena hujan, lepas tu saya ambik Shaklee, hari ini demam. Ni sebab Shaklee la agaknya ni sampai saya demam".

Yang nyata disini dia main hujan, tetapi kenapa nak kaitkan dengan Shaklee pula.

Mungkin juga secara kebetulan orang yang mengambil Shaklee ni, tiba-tiba dia banyak makan coklat, junk food, air manis, etc. Ini tidak disedari kerana selera makan kita satu benda yang tidak boleh diukur. Jadinya dia 'terpaksa' cari kambing hitam untuk cover masalah makan dia.

Ataupun, selama ini tiap-tiap minggu bersukan, tetapi sejak ahir-akhir ini lebih suka tidur. 

Jikalah anda terbabit dalam kegiatan seumpama ini, sila ubah cara hidup anda!

Untuk perkara no (2) pula.... jangan anda semua risau ya... kerana ia bukan side effect, sebaliknya memang normal.   

Macam ni ya, bila kita mengambil vitamin, ia tidak sama macam makan makanan biasa. Vitamin adalah dalam bentuk dos yang pekat, lalu badan kita perlu mencairkan nutrien ini untuk memudahkan pengangkutan dan penyerapan.

OLEH SEBAB ITULAH KITA PERLU BANYAK MINUM AIR BILA AMBIL VITAMIN.

Jadi, bila kita tak cukup minum air, sel-sel tubuh kita akan 'dahaga' lalu ia menghantar isyarat ke otak. Akan tetapi, isyarat dari sel yang kehausan itu diterima oleh otak sebagai LAPAR. Maka otak menghantar pesanan kepada sistem kita untuk cari makanan. Sedangkan kita tak perlu makan pun, cuma sel tubuh kita yang haus. Itu yang kita cari makanana dan makan sampai kenyang tak ingat dunia. Masa inilah tubuh kita menerima protein, karbohidrat dan lemak berlebihan tau tak...

Makanya, jika anda berada dalam situasi no (2), anda mungking asyik rasa lapar, nak selalu makan dan mungkin boleh gemuk. 

Oleh itu, bila anda mengambil vitamin:-

1. Minum air sekurangnya 3 liter sehari

2. Kawan pemakanan, jangan ikut sangat nafsu.

3. Tukarkan karbohidrat kepada sumber low GI

Bila kita mengambil vitamin kita perlu tahu bagaimana ia membantu badan kita. 

Kalau cara-cara diatas masih tidak dapat mengatasi masalah anda, jangan ragu-ragu untuk hubungi saya. Saya boleh membantu mengatasinya.

Hubungi saya.

Your Shaklee Distributor : Amirah Bakri

Call / SMS / Whatsapp: 012-3600850

Email: amirahbakri@gmail.com

LIKE Facebook FanPage: Love Equal Us

1 comment:

isz77kha said...

that what happen tu me miera...klau i kurang minum i akn pening sampai rasa nk muntah...bila dh kerap minum g blik air non stop plak tu...sampai kn boss aku tu ckp.."u will make special wc next to ur desk..." ahaakss...mmg nk kena gigit org tua tu...poyo sgt..dh la aircon superb cooler...geerrrrrr
but multivitamin tu mmg best la miera...lutut i pun dh x rasa skt bila naik tangga & masa solat...TQ darling friend

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...